Svar: Vil ikke have mad
2. april 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Oscars mor
Tak for dit brev, det er rigtig godt du skriver :)
Problemet hos jer tænker jeg hænger sammen med Oscars mælkeindtag, og heldigvis får han flaske, så du ved præcist, hvor meget han drikker, og der er også helt styr på, hvornår du giver ham mælken. Og selvom han ikke drikker store mængder af gangen, så giver du ham stadig 11-12 flasker i døgnet - og det er du simpelthen nødt til at holde op med!
Der er ingen tvivl om, at alle de hyppige mælkemåltider giver Oscar en mæthed, som fjerner hans lyst til at spise anden mad. Han føler ikke rigtigt behov for at sidde med mad i hånden eller behov for at smage på andet, og derfor er det vigtigt, at du ikke giver ham mere end 6 flasker i døgnet nu. Altså halvdelen af, hvad han får.
De tanker du har om, at "han skal jo have noget", eller "det er bedre, at han får sin mælk end ingenting" eller "han får ikke mælk nok, hvis han ikke får alle de flasker", eller "når han ikke spiser, så er jeg nødt til at give ham mælken" osv. De tanker, skal du væk fra.
Du skal sige til dig selv, at han får sit behov dækket, hvis du følger nedenstående dagsplan - også hvis han lige nu drikker 6 flasker a 90-120 ml = 540-720 ml MME. Derudover vil han måske drikke lidt mere af sine flasker, hvis han ikke tilbydes så tit. Og så skal hans væske behov også dækkes via vand af kop - og hans behov for mad dækkes via skemad.
Hans behov for jern vil blive dækket via denne mængde MME, og derudover skal du naturligt bruge MME i grød og mos, ligesom han også skal tilbydes grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og også skal igang med at spise lidt kød (og fisk) i sin grøntsagsmos. Du behøver således ikke give ham jerntilskud, men du bør give ham D-vitamindråber dagligt.
Det er vigtigt, at du sætter ham i den høje stol, når det er spisetid. Start med at give ham mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte og gumle på. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, en tvebak eller enden fra et franskbrød, en agurkering eller lignende. Noget der er nemt :) Lad ham sidde med mad i hånden, gumle, gnaske osv. imens du så laver grød og mos klar.
Sæt ham lidt ud fra bordet, så du kan sidde foran ham og hold så skålen med mad i den ene hånd og skeen i den anden. Se på ham, fang hans blik, hold kontakten, brug din mimik og dine lyde. Lad ham spejle sig i dig, så når du åbner munden, så gør han det også og hjælp ham med at finde ud af, at nu er det spisetid. "Hej skat, mmm mam mam mam, dejlig mad" - åbne munden, ind med skeen, synke og igen "mmm, mam mam" - åbne munden, ind med skeen, synke. Sådan bliver du ved i en lind strøm uden for meget pause imellem.
Når han mister fokus, kikker væk, så lad ham få en kort pause, giv ham lidt at drikke (vand af kop) og fang så hans opmærksomhed igen - "skal du have lidt vand, det var godt", "er du klar igen, skat, se her, mmm mam mam" - åbne munden, ind med skeen... hele tiden hjælpe ham med at holde fokus.
Du skal forsøge at følge en fast dagsplan - både hvad angår spisetider og måden du griber det an på. De faste spisetider er vigtige, fordi de vil hjælpe hans indre ur med at føle behov for mad, når det netop er spisetid - og han vil derfor på sigt begynde at spise mere. Og måden du griber det an på, giver genkendelighed og tryghed, han lærer, at det er spisetid og finder ud af, hvad der skal foregå.
Glem mængden af mad. Det gør ikke spor, hvis han lige nu kun spiser 3-4 skefulde. Det vigtigste er, at I kommer igang, og ikke hvor meget han spiser. Og lad være med at følge efter med mælk! Sørg for at han får mange små hyppige måltider, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke lang tid, før han tilbydes lidt mad og vand igen. Og han vil stadig få mælk hver 3.5-4 time (6 flasker i døgnet).
Jeg forstår godt, at du er træt af at skulle kassere din mad. Det vil være rigtig fint, at du varierer mellem færdiglavet og hjemmelavet grød og mos (grøntsagsmos og frugtmos). Det er lettere at lave og give små portioner af den færdiglavede mad, og du kan med fordel også lave en lille portion hjemmelavet mad og lade halvdelen stå i køleskabet. Det kan holde sig 24 timer, og på den måde kan du undgå spild. Samtidig kan hans interesse for maden måske blive større, når han tilbydes variation og netop blanding af den færdiglavede og den hjemmelavede grød og mos.
Det er vigtigt, at han ikke har forstoppelsesproblemer? Hans mave skal fungere godt med den erstatning han får. Hvis han har tendens til forstoppelse, så kan det påvirke hans lyst til skemad...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30: Giv ham lidt frisk blød frugt, en brødskorpe eller lignende i hånden og følg efter med lidt grød. Vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, en brødskorpe eller lignende og følg efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Lille flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med lidt grøntsagmos, gerne med lidt kød eller fisk i mosen, det kan være færdiglavet babymos på glas til børn fra 6 mdr eller hjemmelavet mos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30-13
Eftermiddag 15-16: Frisk frugt i hånden, en brødskorpe eller lignende, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Lille flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften 18: Igen lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, det kan også være en kartoffelbåd fra ovnen, eller hvad du nu selv spiser - og så følger du efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk og vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og sover til næste morgen tidlig, hvor han så tilbydes flaske igen og atter sover videre...
Hvis du slet ikke kan få ham til at holde mad i hånden, og han ingen interesse viser for at sidde med lidt mad selv, så kan du prøve at bruge lidt "håndmad" som en ske. Nogle gange hænger afvisningen af mad også sammen med skeen, og at han måske har følt sig lidt presset, så at bruge en rugbrødsbjælke, et stykke agurk eller lignende som en ske, kan være en rigtig god idé. Du kan dyppe brødskorpe/agurk i grød eller mos og made ham lidt med det.
Hvis han bare lukker munden sammen og slet ikke smager, så lad lidt grød eller mos røre ved hans læber, så han kan slikke og på den måde smage, hvad det er du tilbyder. Brug også gerne dine fingre til at give ham lidt med, blot for at få ham til at smage, hvad det er og derfor måske skabe lidt interesse. Har han lyst til at stikke sine fingre ned i grød og mos, så må han også gerne det, og sutter han efterfølgende på sine fingre, så er det kun et plus. Det er også en måde for ham at blive tryg ved skemaden på og finde ud af, at det faktisk smager okay :)
Hvis han har svært ved at drikke af en almindelig kop, så må du gerne give ham vand af en tudkop. Det er rigtig godt, hvis hans væskebehov netop begynder også at blive dækket af mere vand, og i stedet for de hyppige flasker skal han netop tilbydes vand - og tudkop er helt okay.
Jeg er med på, at det er rigtig svært for dig at få indført en dagsplan - og du skal starte om morgenen. Det er vigtigt, at I nu starter dagen til samme tid hver dag og at du fra morgenstunden forsøger at skabe rytme. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og det er dette som sikrer, at dagen ikke skrider for dig. Jeg forstår fuldt ud, hvorfor du har forsøgt "forskellige tidpunkter på dagen, og både når han var meget sulten, mæt, lige når han er vågnet fa en lur, midt mellem to måltider MME osv." Især når du oplever, at intet virker. Men prøv at holde dig til dagsplanen og til de skitserede tider... :)
Jeg håber, at dette hjælper videre på vej og knus herfra :)
Rigtig god appetit og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske